Never enough words to describe our love for food(trucks)

Social media tips voor foodtrucks.

21-09-2020Esmay

Social media is vandaag de dag niet meer weg te denken uit onze samenleving. Juist daarom is het zo belangrijk om als bedrijf zijnde ook actief te zijn op social media. Het gebruik van social media kan ook lastig zijn: welke kanalen ga je gebruiken en wat ga je hierop posten? In deze blog delen wij onze tips, om het maximale uit jouw social media kanalen te halen!


Wat is je doelgroep?

Voordat je een bericht op sociale media verspreid, is het belangrijk om te weten wat je doelgroep is. Zoek eerst goed uit wie je precies wilt bereiken met dit bericht. Je kunt een buyer persona maken op basis van je huidige klantprofiel. Een buyer persona beschrijft jouw ideale klant en hierop kan je jouw social mediaberichten dan afstemmen. Ook kan je hierdoor een keuze maken in het gebruik van verschillende kanalen. Waar is je doelgroep het best te bereiken? De zakelijke markt bereik je het best via LinkedIn en particulieren eerder via Facebook of Instagram.


Social media never sleeps!

Het klinkt gemakkelijk maar blijf actief op social media! Plaats berichten die interessant zijn voor je doelgroep, want anders verlies je volgers. Maak hier een juiste afweging in, plaats berichten op vaste tijdstippen en dagen. Zet alvast wat ideeën op papier, zodat je niet lang hoeft na te denken als je weer een bericht wilt posten. Ook is het handig om gebruik te maken van een tool waarmee je berichten kan inplannen, zodat je alvast voor een periode vooruit kan plannen en er niet steeds aan hoeft te denken. Zorg dat je gebruik maakt van minimaal 3 verschillende kanalen. De meest gebruikte kanalen in 2020 zijn Facebook, Youtube en Instagram. 


Interactie met je volgers!

Wil je van je volgers echte fans maken? Zorg dan voor interactie op je kanaal. Op Facebook kan je dit doen door bijvoorbeeld een vraag te stellen in het bericht dat je plaatst, je volgers kunnen hier dan op reageren. Dit creëert ook gelijk meer naamsbekendheid, omdat meer mensen dit gaan zien op hun tijdlijn. Op Instagram kun je dit doen door in ‘je verhaal’ een vraag te stellen. Bij ‘je verhaal’ kan je verschillende buttons of polls creëren en zo kunnen je bezoekers antwoord geven op je vraag! Reageer ook altijd op de reacties die je krijgt op een post! Kijk daarnaast goed naar je statistieken, op deze manier kan je erachter komen welke berichten aanslaan bij jouw doelgroep.


Soorten berichten

Weet je niet precies wat je op je social media kanalen moet posten? Of zijn je ideeën een beetje op? Wij delen onze onderwerpen met jou!

  1. Meet the crew: bezoekers vinden het leuk om te weten wie er achter de foodtruck zit. Vertel iets over jezelf of over jouw team.
  2. Achter de schermen: Je kan in een bericht laten zien dat je bezig ben met de voorbereidingen voor een evenement. Ook kan je volgers een dagje mee op pad nemen naar een leuke opdracht: plaatst filmpjes en foto’s van die dag op je ‘verhaal’ op Instagram.
  3. Maak zelf een blog en deel deze via jouw social mediakanalen.
  4. Vertel leuke weetjes over jouw foodtruck.
  5. Deel een leuke review die je kreeg van een opdrachtgever.
  6. Plaats quotes die bij jouw foodtruck passen.
  7. Deel een recept van één van jouw gerechten, zodat je volgers die thuis kunnen uitproberen.
  8. Op Facebook kan je gebruik maken van een like, deel en win actie. Dit is goed voor de naamsbekendheid, hoe meer mensen dit delen hoe meer mensen dit krijgen te zien.

Neem een kijkje op onze Facebook, Instagram en LinkedIn om te zien hoe wij gebruik maken van onze social media kanalen!   


Het ga je Toet!


ToetToetFood