Hoe start ik een foodtruck?

Tips voor het starten van een foodtruck



Sinds 2014 zijn foodtrucks een ding in Nederland. Waar je vroeger een witte frietkar wist te vinden, is er inmiddels een hele economie ontstaan in rollende keukens met gerechten van over de hele wereld. Je kunt het tegenwoordig zo gek nog niet bedenken of het wordt geserveerd uit een foodtruck: pizza, hotdogs, hamburgers, curry’s, wraps, salades, van alles! Door de groeiende populariteit, krijgen wij ook dagelijks vragen van mensen hoe zij het beste hun eigen foodtruck kunnen starten. Om jou een stukje op weg te helpen, hebben we een aantal tips!

1. Je concept
Tegenwoordig zijn er ontzettend veel foodtrucks, het is daarom super belangrijk om een uniek concept te kunnen leveren. Het enorme netwerk van ons bestaat uit specialisten en er wordt kwaliteit geleverd. Ben je van plan een foodtruck te starten waaruit een groot scala aan gerechten wordt geserveerd? Dan is ons advies om dat  niet te doen. Het is juist goed om een specifieke keuken of soort gerecht te kiezen om hierin uit te kunnen blinken. Plus, een beperkt aantal gerechten zorgt voor kwaliteit, versheid, betrouwbaarheid en een goede inzetbaarheid. Neem bijvoorbeeld eens een kijkje bij EcoPizza, ChezJan en Abbie's IJsbus. Zij hebben een specifieke keuze gemaakt in het aan te bieden gerecht.

2. Een dranktruck
In plaats van eten ben jij van plan drankjes te serveren uit een truck, leuk natuurlijk! Maar er is een reden dat er nauwelijks dranktrucks zijn, want ze worden namelijk nauwelijks geboekt. Drankcatering is voor cateraars, evenementenorganisaties en eventbureaus een belangrijk verdienmodel. Ook festivals hebben vaak contracten met grote namen en laten geen kleine spelers toe.

3. Kies je klant
Het is belangrijk op wie jij je richt. Je kunt grof gezegd op drie manieren geld verdienen met een foodtruck:

-    In de zomer pak je ieder weekend een (food)festival mee.
-    Je richt je op bruiloften en particulieren opdrachten.
-    Je richt je op bedrijfsfeesten en/of catering voor bedrijven.

Foodfestivals
Als je je richt op de festivals moet je in gedachten houden dat de organisaties ervan vaak stageld van €300,- tot €500,- per dag vragen en/of een percentage vragen van de omzet (30-60%). Dit is veel geld, maar een goed festival met duizenden bezoekers is er één waar je goed geld kunt verdienen. Deze festivals vinden vaak plaats in de zomer, het hoofdseizoen voor foodtrucks, en je zult dan minder cateringopdrachten kunnen doen. Wij zijn niet actief binnen foodfestivals. We kunnen helpen met het organiseren ervan, maar dit doen we enkel op basis van een uurtje factuurtje. 

Particulieren
Ook particulieren hebben vraag naar foodtrucks en deze doelgroep kan ook erg interessant zijn. Je moet wel begrijpen dat dit vaak kleine groepen zijn (50 personen) en dat hierbij het budget vaak minder groot is dan bij bedrijven. Wij doen regelmatig particulieren opdrachten, maar deze kosten vaak veel tijd. Wij pakken een percentage van de omzet, vandaar dat deze opdrachten minder rendabel zijn voor ons.

Bedrijven
Wij zijn gespecialiseerd in het organiseren van bedrijfsfeesten. We regelen één of meerdere foodtrucks en naar wens ook de drankcatering en aankleding. De eisen zijn hoog en de kwaliteit van de foodtrucks ook. Er worden goede gerechten geserveerd, een mooie truck komt jouw terrein op rijden en een goede samenwerking mag verwacht worden.

4. Investeer in je netwerk
De markt van foodtrucks is volwassen geworden en er zijn genoeg foodtrucks die al jaren bestaan en goed hebben geïnvesteerd in hun truck en hun contacten. We merken dat festivalorganisaties vaak kiezen voor oude bekenden, omdat ze weten wat ze mogen verwachten. Hierin hebben wij dan ook een sterke voorkeur voor foodtrucks die hun zaakjes op orde hebben.

-    Zorg daarom voor voldoende capaciteit en dat je op de hoogte bent van de snelheid van werken of mensen laten wachten.
-    Voldoe aan de regels van de NVWA.
-    Zorg voor een keuringsrapport van je truck van al je technische installaties (gas en elektra).
-    Verzorg een goede menukaart met prijzen, zo kunnen wij altijd een goede indicatie opstellen.

5. Uiterlijk
Een foodtruck is een eyecatcher, het brengt sferen. Het is belangrijk dat het de gasten een glimlach geeft. Zorg dan ook dat je concept duidelijk is en dat er een beleving wordt gecreëerd. Hierin gaat het om je truck, maar ook planten, signing, kleding van personeel, disposables, verlichting en dergelijke. Zorg ook voor goede foto’s van je truck en je gerechten, want dit is namelijk de manier waarop je jouw concept verkoopt online. Ook hoort hierbij een goede website en goede sociale mediapagina’s. Hier wat tips! 

6. Administratie
Vergeet ook zeker niet je administratie! Je bent nu een zelfstandig ondernemer en dat betekent dat je naast het bereiden van veel lekkers ook mails moet beantwoorden en telefonisch bereikbaar moet zijn. Verwerk aanvragen snel via mail en maak gebruik van tools die goedkoop verkrijgbaar zijn. Voor het versturen van offertes en facturen kun je denken aan MoneyBird. En zorg dat je afspraken en opties goed noteert en in je agenda zet. Stuur bij je offerte standaard een document mee waarin je technische gegevens van je truck staan beschreven. Je stroombehoefte, afmetingen, gewicht, etc.

Tip! Vraag een los rekeningnummer aan voor je bedrijf zodat je je in- en uitgaande gelden kunt monitoren.

Nog meer vragen? Neem dan contact met ons op, we helpen je graag verder! We hebben al veel foodtrucks mogen zien starten en kunnen altijd met je meedenken.